W pogoni za Luftwaffe
Pokaż punkty

.: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :.
Temat: NIEUSTAJĄCY KONKURS (BEZ NAGRÓD) ALE Z SATYSFAKCJĄ (2022-10-18,23:05)

Prponuję nieustający konkurs na dopisanie historii do zdjęcia. Proszę zwrócić uwagę na oznaczenia samolotu.    
    
Na początek piękna P-7 z ebaya    
cgi.ebay.de/033-Orig-Foto-Flugzeug-Polen-Kennung-u-a_W0QQitemZ180011420048QQihZ008QQcategoryZ15504QQtcZphotoQQrdZ1QQcmdZViewItem    

Remigiusz GadaczDodaj współrzędne [Odpowiedz]

znalezionych: 4310, strona 18 z 431
«  -  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  -  »

(4140) Re: NIEUSTAJĄCY KONKURS (BEZ NAGRÓD) ALE Z SATYSFAKCJĄ z dnia 2012-09-19, 17:41 :
Szanowni koledzy,    
    
Natknąłem się dzisiaj na pewną wzmiankę w tygodniku "Stolica: warszawski tygodnik ilustrowany. 1976, nr 48".    
mbc.cyfrowemazowsze.pl/dlibra/docmetadata?id=1679    
    
Na 14. stronie opublikowano list od czytelnika, który dołączam do tego posta. Dodatkowo treść poniżej:    
    
P. mgr Michał Czarnecki pisze do nas: "Rada Nota­rialna w Lublinie, pragnąc uczcić pamięć mojego Wuja Stefana Smólskiego, nota­riusza, zmarłego 2 lutego 1938 r. ufundowała dla po­trzeb lotnictwa samolot sa­nitarny "Stefan Smólskl" (typ RWD-13, oznakowany SP BFN). Samolot ten został przekazany przez Radę Notarialną na rzecz Armii w Szkole Pilotow LOPP w Świdniku koło Lublina 11 grudnia 1938 r. Nieznane są losy samolo­tu w okresie II wojny światowej. Może któryś z czytelników    
w kraju lub za granicą wie coś na ten te­mat i zechce do mnie na­pisać, za co z góry serdecz­nie dziękuję".    
    
Do tej pory jedyną wzmiankę znalazłem na stronie Roberta Gujskiego:    
rwd-dwl.net/samoloty/rwd_13/index.htm    
Niestety zawarte tam informacje są sprzeczne z tymi w powyższym artykule. Faktycznie SP-BFN było sanitarną wersją RWD-13, ale Robert Gujski pisze, że samolot został przekazany Aeroklubowi Śląskiemu.    
    
Chciałbym zapytać, czy któryś z kolegów spotkał się z informacjami na temat tego samolotu i jego fundatora oraz ewentualnego związku ze Świdnikiem.    
    
Będę wdzięczny za wszelkie informacje.    
Konrad

Konrad Strzelecki[217.74.64.220]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(4139) Re: NIEUSTAJĄCY KONKURS (BEZ NAGRÓD) ALE Z SATYSFAKCJĄ z dnia 2012-08-12, 12:59 :
Witaj    
    
    
W książce o IV/1 DM przeczytasz więcej. To co napisał pan Tomasz Kopański o lotach 123. EM w monografii wydaje się być bliskie prawdy, tylko trzeba zrobić jedną podmianę i wszystko. Wczoraj wyjaśniałem to Tobie przez telefon.    
    
Łukasz
Łukasz
[79.186.114.183]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(4138) Re: NIEUSTAJĄCY KONKURS (BEZ NAGRÓD) ALE Z SATYSFAKCJĄ z dnia 2012-08-11, 11:17 :
Łukasz nie chciałbym mocno wdawać się w polemikę ale wydaję mi się że Pan Pawlak miał większy dostęp do dokumentów niż my teraz i aż takich błędów by nie poppełniał. Chociaż mogę się mylić. Może były uszkodzenia maszyn które dały się jakoś naprawić a w raportach (dzisiaj nie osiągalnych bo takie też są) które przytacza Pan Pawlak w publikacjach książkowych była mowa o tych uszkodzeniach. Co ciekawe również Pan Cynk niektóre z nich przytacza, posłuże się przykładem 123 EM. ! września straciła po południu 5 czy 6 maszyn? Wymieniam Olszewski, Szyszka, Danek Kawnik, Flame czy Czternastak? Z wyliczeń wynika ii analiz dalszych strat wynika iż powinna stracić tylko 5. Czylli jakaś informacja o 6 stracie jest nieprawdziwa? Wyjaśnia co prawda Pan T. Kopański (Monografie lotnicze nr 73, PZL P.7, cz. 2, Gdańsk 2001, s. 63 - 64) ale to jest przykład jak mylne są źródła (J Cynk w Polskie lotnictwo… s. 139 oraz 212, mówią o powrocie Czternastka do Poniatowa 3 września.) i jak naprawdę trudno jest wszystko mówiąc językiem młodzieżowym ogarnąć.     
Krzysztof
Krzysztof[83.6.151.20]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(4137) Re: NIEUSTAJĄCY KONKURS (BEZ NAGRÓD) ALE Z SATYSFAKCJĄ z dnia 2012-08-10, 13:44 :
Witaj    
    
Cytat:
Cytat:    
Lepiej są znane straty IV/1 DM pomiędzy 1 a 6 września koło Warszawy.     
    
    
jakoś tego nie odczułem, zapraszam do lektury przygotowywanej Eskadr nad Poniatowem, wcale nie jest to takie proste i przejrzyste, ale może zbyt dokładnie analizowałem????
    
    
Poranne straty z 1.09.39 Brygady pozwala potwierdzić meldunek do Naczelnego Wodza, stany samolotów IV/1 Dywizjonu są znane też zmeldunku z 3.09.39, dwa dokumenty z IPMS podają dokładnie ile maszyn poleciało na wymiatanie myśliwskie nad frontem 6.09.39. Kpt. Adam Kowalczyk podaje, że 1 września 1939 jego dywizjon stracił 11 samlotów (113, 114 i 123. EM) i liczba strat pod 1 września, jaką policzyłem pasuje dokładnie do tej liczby. Część strat, które podał Jerzy Pawlak np. w przypadku 123. EM nie miała miejsca - choćby zestrzelenie pchor. Bożka 3 lub 4.09.39. 3.09 walk z Luftwaffe IV/1 Dywizjon nie toczył, a 4.09.39 w meldunku do Naczelnego Wodza nie ma takiej straty.
Łukasz
[77.252.37.2]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(4136) Re: NIEUSTAJĄCY KONKURS (BEZ NAGRÓD) ALE Z SATYSFAKCJĄ z dnia 2012-08-10, 13:25 :
A to ciekawe stwierdzenie    
Cytat:
Lepiej są znane straty IV/1 DM pomiędzy 1 a 6 września koło Warszawy.     
    
jakoś tego nie odczułem, zapraszam do lektury przygotowywanej Eskadr nad Poniatowem, wcale nie jest to takie proste i przejrzyste, ale może zbyt dokładnie analizowałem????
Krzysztof[195.245.217.251]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(4135) Re: NIEUSTAJĄCY KONKURS (BEZ NAGRÓD) ALE Z SATYSFAKCJĄ z dnia 2012-08-08, 23:21 :
Cytat:
No ale moze to byc jeszcze jakas strata 111 EM, ktora nie zostala odnotowana
    
    
Na zdjęciu nie ma jakiegoś odnośnika geogrficznego, nie pamiętam, żeby to zdjęcie było opisane, gdzie mogło być wykonane, mundury tych szwabów (chyba piechota), też nie wskazują na jakąś rzadszą formację wojskową, po której stacjonowaniu wokół Warszwy można by coś powiedzieć. Koło Warszawy lądowało przymusowo kilka myśliwców 111. EM - np. 6.09 rano por. pil. Wojciech Januszewicz, po południu pchor. Maciński. Ich samoloty mogły zostać spalone przez WP, chociaż piloci wylądowali na uszkodzonych maszynach poprawnie. Może to być również maszyna por. pil. Wacława Łapkowskiego po przymusowym lądowaniu 9.09.39. Możliwości jest kilka łącznie z kpt. pil. Gustawem Sidorowiczem. Lepiej są znane straty IV/1 DM pomiędzy 1 a 6 września koło Warszawy.     
Może gdzieś jest opisane zdjęcie, może jest dokładna relacja pilota....jest takie prywatne arch., które być może pozwoli rozwiązać tę sprawę:)    
    
Pozdrawiam    
    
Łukasz
Łukasz [178.37.173.62]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(4134) Re: NIEUSTAJĄCY KONKURS (BEZ NAGRÓD) ALE Z SATYSFAKCJĄ z dnia 2012-08-08, 21:28 :
Lasy zaczynaly sie za torami kolo Wawra i to zdjecie moze byc zrobione na Goclawiu. Te zabudowania to moze byc Wawer. Niestety chyba dokladnie nie wiadomo gdzie rozbil sie Sidorowicz. Praca zwiazane z lotniskiem nie zostaly rozpoczete chyba poza wykopaniem kanalu odwadniajacego. No ale moze to byc jeszcze jakas strata 111 EM, ktora nie zostala odnotowana.
Romulad
[83.31.11.54]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(4133) Re: NIEUSTAJĄCY KONKURS (BEZ NAGRÓD) ALE Z SATYSFAKCJĄ z dnia 2012-08-08, 20:45 :
Elku Gocłąw to była wiocha, ale nie było w pobliżu żadnego lasu, tylko pojedyncze drzewa (bodajże topole), cały obszar był w trakcie prac pod lotnisko.
Marek[83.6.180.173]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(4132) Re: NIEUSTAJĄCY KONKURS (BEZ NAGRÓD) ALE Z SATYSFAKCJĄ z dnia 2012-08-08, 19:17 :
Panie Marku, Gocław w 1939 roku to była wiocha. W głębi nad kadłubem wyraźnie widać kompleks zabudowań.    


Elek[83.31.211.232]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(4131) Re: NIEUSTAJĄCY KONKURS (BEZ NAGRÓD) ALE Z SATYSFAKCJĄ z dnia 2012-08-08, 14:37 :
Cytat:
Jakby ziemia wskazywała na podłoże torfowe, to może to być P.11c kpt. pil. Gustawa Sidorowicza. Po lądowaniu jego samolot spalił się.
    
    
Raczej nie, krajobraz w szczególności las wskazuje, że nie są to okolice Gocławia.    
    
Marek[95.49.223.200]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]

znalezionych: 4310, strona 18 z 431
«  -  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  -  »

Powrót do tematów Powrót do Myśliwców