W pogoni za Luftwaffe
Pokaż punkty

.: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :.
Temat: Eskadra zapasowa 2 PL (2011-05-04,23:44)

Poniżej relacja lotnika zmobilizowanego 29 sierpnia 1939 r. do 2. Pułku Lotniczego. Czy jest możliwe ustalenie dokładniejszych personaliów wspomnianego w ostatnim zdaniu kpt. Muchy?     
    



wlodekro  [83.22.211.216]Dodaj współrzędne [Odpowiedz]

znalezionych: 4, strona 1 z 1

(4) Re: Eskadra zapasowa 2 PL z dnia 2011-05-04, 23:44 :
    
Panie Grzegorzu dziękuję za sugestie.     
Pierwsze zdjęcie zawiera własnoręcznie spisaną relację owego lotnika, który 29 sierpnia został powołany do 2 PL – czyli relacja dość wiarygodna. Zdjęcie drugie – to dokument wystawiony mu już w czasie służby w PSZ – przypuszczam, że osoba która go sporządzała mogła pomylić nazwisko „Mucha” z nazwiskiem „Mróz”. W obu jednak przypadkach zgadza się stopień, więc oficer ten musiał być w stopniu kapitana.     
    
    
Cytat:
Skoro lotnik, o którym Pan wspomina (zapewne podoficer ?) został zmobilizowany w sierpniu 1939 roku do 2 PL, to zakładam, że znajomość personaliów i przydziałów oficerów nie była mu dokładnie znana.
    
    
Tu stuprocentowa racja - wcześniej służył w 5 PL    
    
Osobiście spośród trzech Pańskich typów wybrałbym kpt. obs. Józefa Muchę – niestety jak Pan już zauważył by to potwierdzić należy ustalić jego wrześniowe losy...     
    
pozdrawiam     
Włodek     
wlodekro[83.22.231.166]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(3) Re: Eskadra zapasowa 2 PL z dnia 2011-05-04, 19:45 :
Cytat:
A w przypadku „kpt. Mroza” pomyłka w stopniu – bo ten oficer na pewno był przydzielony do Bazy lotniczej Nr 2 jako podporucznik.
    
    
Przepraszam, oczywiście ... w przypadku "kpt. Muchy" ...
Remigiusz Gadacz[178.36.78.149]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(2) Re: Eskadra zapasowa 2 PL z dnia 2011-05-04, 19:41 :
    
Witam.    
    
Kapitan Mróz ? :    
W 2 PL Kraków jako oficer rezerwy w 1934 roku (przynależność do PKU Tarnów) służył ppor. rez. obs. Jan Józef Mróz. (Odznaka obserwatora Nr 836 nadana 1930 rok). Być może (?) zmobilizowany w sierpniu 1939 roku w składzie Bazy Lotniczej Nr 2 Kraków. Brak dalszych danych biograficznych dotyczących tego lotnika – nie pojawia się we Francji i później w Anglii.    
    
Kapitan Mucha ? :    
    
1) Edward Mucha – ale w 1939 roku był w stopniu podporucznika – Absolwent ostatniej – VI promocji Szkoły Podchorążych Lotnictwa – Grupa Techniczna Warszawa. Przydzielony jako oficer techniczny do Bazy Lotniczej Nr 2 Kraków. Późniejszy RAF P-0854. W PSP latał jako strzelec pokładowy w 301 Dywizjonie Bombowym, lot 28/29.08.1942 w załodze por. naw. Stanisława Świdy – dostał się do niewoli (między innymi Stalag Luft III (Żagań) do końca wojny.    
    
2) W okresie międzywojennym w polskim lotnictwie służył również kpt. obs. Józef Mucha – On jako jedyny miał we wrześniu 1939 roku stopień kapitana. Ale był to lotnik związany generalnie z 3 PL Poznań i 1 PL Warszawa, z którego z dniem 31.10.1934 roku został przeniesiony w stan spoczynku. Później w Anglii RAF P- 1329.     
    
Być może to o niego chodzi we wspomnianym zapisie. Niestety, nie spotkałem się z dokumentem, do jakiej formacji został zmobilizowany w sierpniu 1939 roku. Być może dołączył do grupy żołnierzy Bazy Lotniczej Nr 2 Kraków w rejonie Śniatynia, a może wcześniej ?     
    
Skoro lotnik, o którym Pan wspomina (zapewne podoficer ?) został zmobilizowany w sierpniu 1939 roku do 2 PL, to zakładam, że znajomość personaliów i przydziałów oficerów nie była mu dokładnie znana. W ogólnym zamieszaniu zapamiętał stopień i nazwisko oficera wydającego rozkaz przekroczenia granicy. A w przypadku „kpt. Mroza” pomyłka w stopniu – bo ten oficer na pewno był przydzielony do Bazy lotniczej Nr 2 jako podporucznik.    
    
    
Jak Pan zauważył , tylko trzech lotników i aż 3 zapisy "Być może ?"     
    
Życzę powodzenia w dalszych poszukiwaniach.    
Remigiusz Gadacz    
    
    
    
Remigiusz Gadacz[178.36.78.149]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(1) Re: Eskadra zapasowa 2 PL z dnia 2011-05-04, 09:08 :
Ten sam lotnik w innym dokumencie (późniejszym) przy wątku przekraczania granicy w Śniatyniu wspomina innego oficera... kpt. Mroza... również i tego oficera nie udało mi się zidentyfikować...     
    
Czy może to być pomyłka?    
A może w 2 PL we wrześniu 1939 r. służyli zarówno kpt. Mucha jak i kpt. Mróz?     


wlodekro[83.22.211.216]  Dodaj współrzędne [Odpowiedz]

znalezionych: 4, strona 1 z 1

Powrót do tematów Powrót do Myśliwców