Poszukiwany, poszukiwana

.: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :.
Uwaga! Dopisanie nowego wątku czy też tematu będzie skutkowało ujawnieniem Twojego IP.
Jeśli nie wyrażasz na to zgody proszę zrezygnuj już teraz.
Dodanie wątku przez Ciebie będzie jednoznaczne ze zgodą na ujawnienie Twojego IP.
Imię i nazwisko
E-mail
OdpowiedĽ kpt. Marian Józef Dydziul (2011-06-16, 14:39)
Remigiusz Gadacz
Cytat:
zapytam starych Filipowiaków.
    
    
Na pewno coś będą wiedzieć :).     
    
A zanim co, to kilka faktów i dat z życia "Filipowiaka", coby szukanie stało się łatwiejsze :)    
    
    
DYDZIUL MARIAN JÓZEF    
(05.03.1904 – 26.06.1942)    
(RAF P- 0190)    
    
W sierpniu 1925 roku przyjęty na szkolenie w składzie Oficerskiej Szkoły Lotniczej Grudziądz.    
Absolwent I promocji (6 lokata - nie było Go wśród "buntowników" ) więc od razu dostał przydział do 1 Pułku Lotniczego w Warszawie. Praktyka (w stopniu st. sierż. pchor. obs.) w 13 Eskadrze Niszczycielskiej 1 PL.     
31.10.192 nadanie Odznaki i Tytułu Obserwatora Nr L. 420. 21.03.1928 roku promocja na stopień podporucznika ze starszeństwem z dniem 15.11.1927 roku. Gdy eskadra w której służył 14.08.1928 roku zmieniała nazwę pozostał w jej składzie (13 Eskadra Liniowa). Kilka miesięcy później (styczeń 1929) został oddelegowany na II Kurs Aerofoto (fotografii lotniczej), który odbywał się na Politechnice Lwowskiej. Po jego ukończeniu w lipcu powrócił do eskadry.     
01.01.1931 roku mianowany na stopień porucznika.     
Kilka miesięcy później (06.07.1931) podczas lotu treningowego w załodze z plut. pil. Romualdem Podwysockim przydarzyła im się przygoda ("odmaszerowały" skrzydła samolotu którym lecieli) Wszystko zakończyło się w miarę szczęśliwie dla załogi, a ponieważ cała "akcja" wydarzyła się w rejonie dworca głównego na wysokości około 800 metrów mieli wielu "widzów. Załoga uratowała się przy użyciu spadochronów (skok z bardzo małej wysokości). Por. obs. Marian Dydziul wylądował na dachu domu przy ulicy Radomskiej (złamana noga i lekkie potłuczenia), plut. pil. Romuald Podwysocki wylądował na dachu budynku na terenie stacji filtrów przy ulicy Koszykowej (lekko ranny). Obydwaj lotnicy odwiezieni zostali do szpitala, gdzie obyli kurację.     
W czerwcu 1931 roku przeniesiony do nowo powstałej 213 Eskadry Niszczycielskiej Nocnej. Służył w niej do kwietnia 1933 roku, kiedy to został przeniesiony do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie. Pełnił w niej obowiązki wykładowcy (zapewne aerofoto ?)    
W 1937 roku ponownie przeniesiony do 1 PL Warszawa, tym razem obejmuje obowiązki zastępcy dowódcy 215 Eskadry Bombowej. W tym samym roku awansuje na stopień kapitana (dokładnej daty nie udało mi się na razie ustalić).     
W momencie wybuchu II Wojny Światowej przejmuje pełnienie obowiązków oficera taktycznego 210/X Dywizjonu Bombowego Brygady Bombowej. Wykonał 2 loty bojowe w wojnie obronnej 1939 roku.    
17.09.1939 roku ewakuacja do Rumunii.     
Później, już we Francji przewidziany na stanowisko dowódcze został skierowany na staż do GR 1/52 (zapewne Groupe Reconnaissance ? - specjalistów od okresu francuskiego proszę o potwierdzenie)    
    
Okres "angielski" - jest tu wielu bardziej obeznanych z tematem, ale spróbuję i z nim się zmierzyć. :    
    
Po przybyciu do Wielkiej Brytanii odbył przeszkolenie w składzie - początkowo 12 OTU, a później - od grudnia 1940 roku w 18 OTU. Dalszy ciąg szkolenia nawigatorskiego od stycznia 1941 roku w składzie 4 BGS (4 Bombing & Gunnery School RAF West Freugh) i 6 AONS (6 Air Observer & Navigation School RAF Staverton).     
    
Mam też jeden zapis o locie bojowym w składzie dywizjonu 300 - lecz chciałbym go poddać weryfikacji:    
Chodzi o ten zapis:     
06/07.04.1941     
Start do lotu bojowego na bombardowanie okrętów w porcie Brest. Załoga: ppor. nawig. F/O Władysław     
Kazimierz Rogalski, kpr. pil. Sgt. Edward Hajdukiewicz, kpt. pil. F/O Władysław Henryk Cichowski, sierż. r/op. Sgt. Tadeusz Świdziński, sierż. strz. r/op. Sgt. Jan Jabłoński, kpt. nawig. P/O Marian Józef Dydziul    
Vickers Wellington IC (L 7873 BH - F )    
    
Jeśli ten lot się potwierdzi, to nie wiem dlaczego, ale pojawia się ponownie w 1941 roku na szkoleniu w     
9 AOS (9 Air Observers School RAF Penrhos). Kończy to szkolenie i skierowany zostaje (ponownie) we wrześniu 1941 roku - tym razem na przeszkolenie bojowe do 18 OTU. Okres zgrywania nowej załogi kończy się w kwietniu 1942 roku i otrzymuje przydział do Dywizjonu 304.    
Dalsza część, a właściwie już końcowa jest znana - 25/26.06.1942 roku nalot 1000 bombowców na bombardowanie Bremen, który zakończył się zestrzeleniem i śmiercią całej załogi (kpt. nawig. Marian Józef Dydziul, ppor. pil. Jan Kramin, kpr. pil. Henryk Kuć, sierż. r/op. strz. Tadeusz Kamyszek, plut. strz. Jan Wojtaś, kpr. strz. Nikita Mikołaj Tałach).    
    
    
Pozdrawiam Tadeusza z Filipowa    
    
Remigiusz z Bydgoszczy :)    
    
    
Twój komentarz:
Zdjęcie
    Lokalizacja
    Podgląd posta
    Powrót do tematówPowrót do wątku